Czy Wigilię firmową można rozliczyć jako koszt?

Super User

Z okazji zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia wiele firm organizuje spotkania Świąteczne i Noworoczne. Organizowane są one głównie w celu zbudowania lepszego wizerunku firmy oraz propagowaniu marki. Przy tej okazji wielu pracodawców zastanawia się, czy wigilia firmowa jako koszt to poprawne rozwiązanie.

Czy Wigilię firmową można rozliczyć jako koszt?


Na takie spotkania zapraszani są pracownicy danej firmy oraz kontrahenci. W zależności od indywidualnych upodobań spotkania te odbywają się w siedzibie firmy lub w restauracji.

Wigilia dla pracowników, a koszty uzyskania przychodu

Jeśli spotkanie świąteczne zostanie zorganizowane tylko dla pracowników firmy, pracodawca będzie musiał udowodnić jaki związek mają poniesione wydatki z prowadzoną działalnością gospodarczą. Warto w tym miejscu zaznaczyć, iż wydatki na spotkanie Wigilijne z pracownikami możemy uznać za koszt uzyskania przychodu, jeśli mają one bezpośredni lub pośredni związek z działalnością gospodarczą. Spotkanie pracowników na Wigilijnej kolacji ma służyć poprawie komunikacji, polepszeniu atmosfery w biurze czy też zwiększeniu motywacji do osiągania jeszcze lepszych wyników.

Bardzo ważny jest tu charakter spotkania. Istotne jest, aby takie spotkanie miało program, według którego będzie ono przebiegało. Może być połączone z wręczeniem nagród i dyplomów dla najlepszych pracowników, może być to również omówienie z pracownikami planów rozwojowych firmy, albo omówienie sukcesów kończącego się roku.

Wigilia firmowa jako koszt podatkowy

Wielu właścicieli firm zastanawia się, czy koszty zorganizowania takiego spotkania, mogą stanowić koszt uzyskania przychodu? Wszystko zależy od tego, jaki charakter będzie miało to spotkanie. Czy celem spotkania będzie podsumowanie kończącego się roku, omówienie planów biznesowych na kolejny rok czy też omówienie aktualnych kontraktów.
Z okazji takich spotkań Wigilijnych przekazujemy naszym kontrahentom drobne upominki opatrzone widocznym logiem firmy. Bardzo ważne jest, aby to logo było widoczne, a wartość upominku nie przekraczała 200 zł.

Ustawodawca jednak postanowił ograniczyć nasze wydatki na reklamę, wprowadzając limit. Firma może przekazać drobne upominki do kwoty 20 zł, jeśli nie prowadzi ewidencji. Przedsiębiorca ma również prawo do odliczenia podatku VAT należnego przy zakupie w/w prezentu.

Firma może również prowadzić ewidencję wydanych prezentów i tu kwota wynosi 100 zł. Jeśli przekroczmy tę kwotę, konieczne będzie opodatkowałem VAT-em. Jeśli przedsiębiorca pragnie przekazać upominek osobie fizycznej powyżej 200 zł w skali roku, będzie natomiast zobowiązany do sporządzenia deklaracji PIT.