Księgowość spółki handlowej w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością to kompleksowy system ewidencji finansowej, który obejmuje zarówno sprzedaż zakup i gospodarkę magazynowa .
W zależności od formy prawnej i skali działalności spółki, księgowość może być prowadzona w różnym zakresie.
1. Podstawowe cechy księgowości spółki handlowej:
- Obowiązkowa rachunkowość – spółki handlowe są zobowiązane do prowadzenia ksiąg rachunkowych zgodnie z Ustawą o rachunkowości.
- Forma ewidencji – pełna księgowość, czyli prowadzenie ksiąg rachunkowych, oraz ksiąg pomocniczych . Po porwanym zaksięgowaniu dokumentów otrzymujemy zestawienia obrotów i sald . Po odpowiednim skatalogowaniu otrzymujemy wykaz aktywów i pasywów oraz wynik finansowy miesiąca, kwartału, roku.
- Podatek dochodowy – w zależności od rodzaju spółki może obowiązywać podatek CIT (np. w spółkach z o.o. i akcyjnych) lub PIT (np. w spółkach osobowych, jeśli nie mają one osobowości prawnej). Zaliczki na podatek dochodowy możemy wpłacać w systemie miesięcznym lub kwartalnym, każdy sam dokonuje tego wyboru Możemy też płacić tzw stałe zaliczki na podatek dochodowy ale w tym przypadku musimy mieć trochę „ stażu „ w prowadzeniu działalności.
- Podatek VAT – w większości przypadków spółki handlowe są czynnymi podatnikami VAT i muszą prowadzić ewidencję sprzedaży oraz zakupów.
- Sprawozdawczość finansowa – obowiązek sporządzania rocznych sprawozdań finansowych, które obejmują bilans, rachunek zysków i strat oraz informacje dodatkowe. Takie sprawozdanie jest wykonywane raz na rok najczęściej do 30 czerwca jeśli rok podatkowy jest tożsamy z rokiem kalendarzowym
- Kontrola i audyt – w niektórych przypadkach (np. w dużych spółkach kapitałowych) konieczny jest audyt sprawozdań finansowych przez biegłego rewidenta.

2. Główne dokumenty księgowe w spółce handlowej:
- Faktury sprzedaży i zakupu,
- Dokumenty kasowe i bankowe (KP, KW, wyciągi bankowe),
- Lista płac, deklaracje ZUS i PIT/CIT,
- Sprawozdania finansowe,
- Ewidencja środków trwałych i amortyzacji.
3. Obowiązki księgowego w spółce handlowej:
- Prowadzenie ewidencji księgowej zgodnie z przepisami,
- Obliczanie i rozliczanie podatków,
- Sporządzanie raportów i analiz finansowych,
- Współpraca z urzędami i biegłymi rewidentami.
Księgowość spółki handlowej jest więc kluczowym elementem jej działalności, zapewniającym transparentność finansową i zgodność z przepisami prawa.